Bildämnet

Jag som lärare tänker så här om bildämnet: 

Jag har världens bästa jobb med skolans viktigaste ämne. 
Jag vill förbereda er elever att se med ett kritiskt öga på bilder och visuell kultur och se bakom alla budskap som sköljer över oss dagligen. 
Ni elever ska bli medvetna om budskapen i de bilder ni sprider. Och konsekvenserna i hur ni hanterar bilder.
Ni elever ska kunna kommunicera egna budskap och själva påverka med bild.

Jag undervisar inte i "bild" utan i hur ni elever ska lära sig göra bilder och uttrycka sig med bilder. (Se film längre ner)

Hur jag ska göra detta lär jag mig mer om av er elever varje dag.

1. Det är fantastiskt att varje dag ta del av alla idéer ni elever kommer på. 

Det står i kunskapskriterierna att ni ska utveckla förmågan att utveckla idéer. Då kan inte jag hitta på era idéer. Jag låter er därför aldrig göra en helklassuppsättning bilder efter exakt samma bildrecept. Kunskaper i teknik, material och metoder ger jag er naturligtvis. 

Jag respekterar era bilder, åsikter, upplevelser, tankar - det är era arbeten ni ska göra. Inte mina.


2. Att se självförtroendet hos er öka i takt med att ni lär er hur ni kan skapa bilder. 

Dagligen hör jag någon i klassrummet säga jag kan inte, jag är inte bra på bild. 
Det blir fult, alla gör mycket finare...jag ger upp.

Jag försöker påverka dessa tankar. Prova att få ut en idé på pappret hur knasig du än tycker den ser ut, så kan jag hjälpa dig få till din idé så att den blir tydlig. Jag uppmuntrar att kladda, prova, experimentera, försöka, öva, pröva. 

Det viktiga är dina försök att kommunicera. Inte om det blir fint eller fult, om du kan eller inte. 

Jag inspireras av Carol Dwecks forskning om fixed mindset respektive growth mindset. Jag vill påverka er elever att gå ifrån att tro att det bara är människor som har talang som " kan" göra bilder till att det är möjligt för alla att lära att göra bilder. 

I år firar jag tjugo år som verksam bildlärare. Alla de elever jag mött övertygar mig om att "alla kan" det är inställningen - tankesättet som avgör om du som elev lär dig göra bilder eller ej. Jag är jätteintresserad av hur jag kan påverka detta talangtänk till att få er att " faila forward".

F - first
A - attempt
I - in
L - learning





Här är en länk till läroplanen i bild.

Varför är bildkunskaper viktiga? 

Här är en bra film från England



Filosofen Alain de Botton ger fem anledningar till varför bilder/konst är viktigt för mänskligheten. 




Här är en TED-föreläsning om Teaching for Artistic Behavior.